logo

سه شنبه, 25 آذر 1393 10:41

تونل امیرکبیر، نمونه‌ای از اداره شهر با آزمون و خطا

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

شاید باورش سخت باشد اما شهرداری تهران نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت تونلی کرده که دقیقا نمی‌داند کاربردش چیست.

ساخت پروژه‌های مطالعه نشده در شهرداری تهران سابقه زیادی دارد اما «تونل امیرکبیر» آخرین مورد و شاید یکی از پرهزینه‌ترین آن‌ها باشد. ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر تهران البته به سادگی می‌گوید «اشتباه کرده‌اند» و باید از پیش مطالعه می‌شد.

تونل امیرکبیر، نمونه‌ای از اداره شهر با آزمون و خطا

اولین بار رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری بود که به «بدون استفاده ماندن» تونل امیرکبیر انتقاد کرد و از شهرداری خواست توضیح دهد که چرا «صدها میلیارد تومان برای این تونل هزینه کرده» و بعد از بهره‌برداری مشخص شده که تونل «اشتباهی» ساخته شده است.

اعضای دیگر شورای شهر هم نسبت به این موضوع منتقدند اما اغلب اصولگرایان شورا که حامی محمدباقر قالیباف محسوب می‌شوند سعی دارند این اشتباه 200 میلیارد تومانی را خیلی هم بزرگ جلوه ندهند.

ابولفضل قناعی، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در پاسخ به CHN که چرا قبلا مطالعه برای ساخت این تونل انجام نشده می‌گوید «اشتباه کرده‌اند» و ادامه می‌دهد «زیاد هم اتفاق خاصی» نیافتاده است و شهرداری در حال ایجاد تغییرات است.

به گفته قناعتی پیش از این توجیه ساخت تونل امیرکبیر این بود که با ساخت بزرگراه امام علی خودروها بتوانند از شمال شهر به بازار برسند اما بعد که تونل ساخته شد چون آلودگی و ترافیک مرکز شهر را تهدید می‌کند «رویکرد شهرداری تغییر کرد». آنها متوجه شدند با این کار خودروهایی که از بالای شهر می‌آیند به سمت مرکز شهر هدایت می‌شوند و با این کار «شهرداری با دست خود» مرکز شهر را شلوغ و آلوده می‌کند.

این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است «نگاه‌ها در مقاطع مختلف تغییر می‌کند» مثلا یک زمانی شهرداری تصمیم گرفت بزرگراه اما علی را بسازد اما بعد از آن خط اتوبوس‌های تندرو هم برای کمک به حمل و نقل عمومی به آن اضافه شدند. قناعتی با اینکه تاکید می‌کند شهرداری «اشتباه کرده است» و باید پیش از آن مطالعات لازم را انجام می‌داده اما همچنان معتقد است که از این نوع اتفاق‌ها در مدیریت شهرهایی با این وسعت ممکن است رخ دهد.

شهرداری در حال حاضر در تلاش برای پیداکردن تعریف تازه‌ای برای تونل امیرکبیر است و می‌بایست کاربرد این تونل تغییر کند اما اگر شهرداری مطالعه کافی درباره این تونل را از پیش انجام داده بود صدها میلیارد تومان از عوارض مردم شهر صرف ساخت پروژه‌ای نمی‌شد که بعد از ساخت باید برای پیداکردن کاربرد آن مطالعه انجام شود. شهرداری حالا باید برای این آستین کتی بدوزد که به قد و بالای تهران بیاید.

 

 

 

 

خواندن 123 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.