logo

دوشنبه, 17 مهر 771 00:00

تنظیم شناسنامه فنی به انبوه سازان واگذار شود

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دبیر انجمن انبوه سازان استان خراسان رضوی استفاده از انبوه سازان را در تنظیم شناسنامه فنی ملکی الزامی دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه انبوه ساز از ابتدا ساخت پروژه را کنترل و مدیریت کرده و مراحل طراحی، اجرا و فروش ملک را پیش می برد و در تمامی مراحل ساخت حضور دارد، لازم است که تنظیم شناسنامه فنی به انبوه سازان واگذار شود.

 

 به گزارش دبیرخانه دائمی شناسنامه فنی ملکی ساختمان، غلامعلی ثنایی در آستانه برگزاری همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه امروزه ساختمان ها به صورت انبوه ساخته می شوند و ناظران صرفا می توانند بر ساختمان های کوچک به صورت انفرادی نظارت کنند، تشکیل شرکت های مهندسین مشاور برای طراحی، محاسبه و نظارت بر اجرا و حضور در محل پروژه با دیدی عمل گرایانه و واقع بینانه الزامی است.

به گفته ثنایی چنین رویکردی منجر به جلوگیری از بی مسئولیتی برخی از مهندسان ناظر نیز می شود.

ثنایی لازمه این امر را گسترش همکاری بین انجمن های انبوه سازی و کانون سراسری با سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور و استان ها دانست و ادامه داد: همچنین بازنگری در قانون نظام مهندسی و اصلاح آن برای ورود مجریان ذی صلاح الزامی است. به گونه ای که تشکیلاتی مثل انبوه سازان مسئولیت هدایت امور و ثبت و ضبط عوامل تولیدی پروژه های ساختمانی را برعهده بگیرند.

ساخت و سازها با یک سیستم یکپارچه کنترل شود                                         

دبیر انجمن انبوه سازان استان خراسان رضوی گفت: تنظیم و صدور شناسنامه فنی ملکی در شرایطی پاسخگو خواهد بود که تمامی مراحل ساخت پروژه، توسط یک سیستم یکپارچه کنترل شود.

عضو کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به اعلام آمادگی انبوه سازان برای همکاری در زمینه تهیه و تنظیم شناسنامه فنی ملکی ساختمان گفت: شناسنامه فنی ملکی سندی است که به بهره بردار از لحاظ نحوه طراحی، محاسبات و اجرا آرامش خاطر می دهد و در این پروسه انبوه سازان واقعی نیز شناسایی و از انبوه سازان غیرواقعی تفکیک می شوند.

وی همچنین اظهار داشت: حضور انبوه سازان به عنوان مجری ذی صلاح در تهیه شناسنامه فنی ملکی ساختمان در گرو این است که مراحل طراحی، محاسبه، نظارت و کنترل در صنعت ساختمان از حالت صوری خارج شده و به سمت و سوی واقعی و فنی گرایش پیدا کند.

این انبوه ساز افزود: لذا آن دسته از مهندسان نظام مهندسی که وظیفه کنترل طراحی ها و محاسبات را برعهده دارند و نیز ناظران باید موظف به پیگیری پروسه ساخت باشند.

وی افزود: این امر امکانپذیر نمی شود مگر اینکه سازمان نظام مهندسی هزینه هایی را که کارفرما برای امر محاسبه، طراحی و نظارت پرداخت می کند تحت پوشش خود بگیرد و به تناسب و در حد توان مهندسان ناظر بین آنها تقسیم کند.

وی خاطرنشان کرد: یک سازنده متخصص و مجرب آگاه است که به چه نحوی باید مراحل مختلف یک پروژه را پیش ببرد تا نتیجه کارش بهترین بهره وری و اثربخشی را داشته باشد.

خواندن 130 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.