logo

پنج شنبه, 30 شهریور 771 00:00

معرفی مهندسان ناظر متخلف به نظام مهندسی مکانیزه شد

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیرکل اداره معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه اعمال تبصره 7 ماده 100 شهرداری به شکل سیستماتیک انجام می شود، گفت: میزان پرونده های مربوط به تخلفات مهندسان ناظر و تخلفات ساختمانی که از سوی شهرداری به سازمان نظام مهندسی معرفی شده اند، کاهش محسوسی یافته است.
جواد کریمیان اقبال در گفت و گو با خبرنگار «صما» ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: براساس تبصره 7 ماده 100، شهرداری تهران موظف است بر عملکرد مهندسان ناظر نظارت داشته باشد و اگر مهندسان ناظر در زمان مقرر در محل احداث ساختمان ها حاضر نشوند، گزارش های مرحله ای خود را به شهرداری ارائه ندهند و چنانچه تخلف مهندسان ناظر محرز شود، شهرداری می تواند به عنوان یک مدعلی العموم، مهندسان ناظر متخلف را به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان معرفی کند.

وی با اشاره به اینکه اعمال تبصره 7 ماده 100 در شهرداری تهران کاملا سیستماتیک شده است، تصریح کرد: به این ترتیب در صورتی که یک مهندس ناظر مرتکب تخلف شود، این موضوع، به صورت مکانیزه در اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه تخلف این مهندس ناظر محرز شده و منجر به صدور رای شود، پرونده به صورت مکانیزه به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ارسال می شود و این در حالی است که قبلا این فرآیند به شکل کاملا دستی صورت می گرفت.

کریمیان اقبال در ادامه افزود: در مجموع تعداد پرونده های مربوط به تخلفات مهندسان ناظر و تخلفات ساختمانی که توسط شهرداری به سازمان نظام مهندسی معرفی می شوند، کاهش بیابد.

مدیرکل اداره معماری و ساختمان شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که واگذاری صدور پروانه ساخت و ساز توسط سازمان نظام مهندسی تا چه اندازه منطقی است، گفت: هر کاری ساز و کارها و ابزار خود را می طلبد و این در حالی است که کار نظام مهندسی بیشتر جنبه کیفیت دارد، اما بحث صدور مجوز ساخت و ساز جنبه کمیت دارد و در مجموع سازمان نظام مهندسی ساز و کار صدور پروانه ساخت و ساز را در اختیار ندارد.

کریمیان اقبال تصریح کرد: یکی از مباحثی که در سال های اخیر در مورد ماده 33 قانون نظام مهندسی وجود داشت، موضوع عدم توانایی سخت افزاری و نرم افزاری سازمان نظام مهندسی در کنترل کیفیت ساخت و ساز است که در دو سال اخیر تلاش شده این مشکلات تا حدودی حل شود.

مدیرکل اداره معماری و ساختمان شهرداری تهران در پایان گفت: البته اگر زیرساخت هایی که در حال حاضر در شهرداری ها مهیا است در یک سازمان خصوصی مانند نظام مهندسی فراهم شود، این سازمان حتی می تواند صدور پروانه ساخت و ساز را در اختیار بگیرد.

خواندن 169 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.