logo

شنبه, 04 بهمن 1393 10:00

سازمان محیط زیست مخالف ساخت جاده جنگل ابر است

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به نامه 150 تن از نمایندگان مجلس برای ادامه احداث جاده جنگل ابر گفت: اگر سازمان حفاظت از محیط زیست را برای حفاظت از طبیعت کشور تعیین کردند باید به نظرش احترام گذارند.

به گزارش ایسنا، احمدعلی کیخا در کارگاه آموزشی غارشناسی با اشاره به اهمیت پیوند حیات غارها به حیات انسان‌ها گفت: اکنون که این موهبت طبیعی را داریم باید قدردان باشیم و بیش از گذشته برای درک و حفاظت از غارها بکوشیم.

وی در خصوص برخی اختلاف نظر‌های سازمان محیط زیست با برخی نهادها بیان کرد: سازمان بر اساس قانون شکل گرفته است و بر اساس قانون موظف به حفظ محیط زیست است. بنابراین باید به صلاحیت و تخصص ما احترام گذاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مخالف ساخت جاده جنگل ابر است، گفت: تا کنون 150 نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار ادامه احداث این جاده شده‌اند که ما به اصل این کار انتقاد داریم؛ چرا که اگر سازمان حفاظت محیط زیست را برای حفاظت از طبیعت کشور تعیین کرده‌اند باید به نظر این سازمان احترام گذارند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهم‌ترین پیش شرط‌های توسعه پایدار را احساس نیاز مردم به تغییر و توسعه دانست و افزود: ایجاد مطالبه عمومی در مردم می‌تواند توسعه پایدار را به دنبال داشته باشد. از این رو مدیر دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش تعداد NGOها خبر می‌دهد.

کیخا با بیان اینکه سازمان ممانعتی برای توسعه ندارد، گفت: در صورتی که محور و اساس کار توسعه پایدار باشد هیچ مخالفتی از سوی سازمان وجود نخواهد داشت. امروز اثرات توسعه ناپایداری که کشور را در دهه‌های گذشته درگیر کرد، بر همه مشخص شده است و راه جبران حرکت برای توسعه پایدار خواهد بود.

کیخا با اشاره به حساسیت جامعه، سمن‌ها و فعالان محیط زیست در خصوص آشوراده را از پتانسیل‌های مطالبه عمومی برای توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: باید برای استفاده صحیح از ظرفیت افراد جامعه سمن‌ها و فعالان محیط زیست برنامه‌ریزی داشت.

کیخا با بیان اینکه نقش سازمان حفاظت محیط زیست تسهیل‌گری برای بهره‌گیری از خرد و ظرفیت‌های محیط زیستی است، گفت: ظرفیت‌های نادر ایران در زمینه‌های طبیعی مانند غارها، اکوتوریسم و پرنده‌نگری در کشور ما وجود دارد. استفاده منطقی از ظرفیت‌های طبیعی کشور می‌تواند منجر به ارتباط موثر میان جامعه محلی و مدنی با محیط زیست باشد. از این رو آشنایی با غارها و فرایند پیدایش آن بسیار مهم خواهد بود.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه اطلاعات دقیقی از تعداد غارها و ویژگی‌های آنها و ضوابط بهره‌برداری وجود ندارد، گفت: در سفر اخیرم به کره جنوبی از تالابی با 650 هکتار بازدید کردم که شاهد برنامه‌ریزی درست مسئولان برای ایجاد درآمد کلان از جذب توریست و پرنده‌نگری بودم که البته ما در ایران چندین برابر این میزان ظرفیت‌های مشابه داریم.

کیخا در پایان بر لزوم گسترش فعالیت‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت:‌ پس از ایجاد صندوق محیط زیست می‌توان به دریافت کمک‌های مالی در راستای توسعه پایدار امیدوار بود. حتی به سمن‌ها نیز پیشنهاد می‌شود با برپایی نمایشگاه‌های غار شناسی در مجلس و دولت این ظرفیت‌ها را به مسئولان بشناسانند.

 
خواندن 197 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.