logo

دوشنبه, 15 دی 1393 14:58

معماری امروز بحرانی است

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
در کشورهایی همانند مصر، ترکیه و حتی گذشته ایران معماری ها گویای یک تمدن و فرهنگ عمیقی بودند که با نگاه به یک ساختمان به راحتی می شد به فرهنگ و نوع زندگی افراد جامعه پی برد؛ ولی در سال های اخیر، متاسفانه معماری ما گویای یک تمدن و یا فرهنگ خاص نیست

نوع معماری امروز ما تبدیل به یک معضل شده و با توجه به تاثیر و ارتباطی که معماری با زندگی روزمره افراد جامعه دارد می توان گفت که در مرحله بحران است و نیاز به رسیدگی و توجه فوری دست اندر کاران این حوزه دارد.

ارائه الگو و تعریف  مناسب از معماری راهگشا خواهد بود
به گفته برخی از کارشناسان حوزه نظام مهندسی، دانشکده معماری، وزارت راه و شهرسازی و تمامی ارگان های دست اندرکار و حتی مجلس تلاش دارند یک تعریف درستی از معماری و جایگاه معماری و معمار ارائه دهند.
به گزارش «صما» عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ضمن تایید مطالب فوق اذعان داشت: اگر متخصصان امر یک تعریف و الگوی درستی از معماری و معمار ارائه دهند به طور حتم بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در حال حاضر در زمینه معماری و هویت شهرها با آن مواجه هستیم، برطرف خواهد شد.  
به اعتقاد محمد حسین آیت اللهی در ذات معماری اهدافی نهفته است که براساس این اهداف، معمار، یک سری وظایف و مهارت هایی باید یاد بگیرد و در صورتی که ضوابط و قوانین معماری  به طور دقیق رعایت شود، آشفتگی های موجود در سطح شهر را نخواهیم داشت.
مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور داشتن الگوی معماری ایرانی اسلامی را در صورتی که ملزومات اصلی برای رشته معماری مهیا باشد و همه مسئولان ذیربط هم متوجه جایگاه معماری باشند را مناسب دانست و گفت: متاسفانه هم اکنون شرح وظایف معماری در ارائه خدمات مهندسی به درستی تعریف نشده و متاسفانه حدود وظایف در این رشته برای کلیه مهندسان معنایی ندارد؛ در صورتی که در برخی استان ها مهندسان رشته های دیگر طرح ها و نقشه های گروه الف و ب را تهیه و امضا می کنند.


در شرح وظایف مهندسان اختلال و اغتشاش وجود دارد
آیت اللهی با اشاره به اینکه هم اکنون هم بسیاری از ساختمان ها توسط مهندسان عمران نظارت می شوند، اظهار داشت: در حال حاضر مشخص نیست روند اجرای طرحی که توسط معمار داده شده، از سوی چه کسی نظارت و کنترل می شود.
بر اساس نظر این کارشناس در شرایط کنونی یک نوع اختلال و اغتشاشی در شرح وظایف  وجود دارد و مسئولان هم متاسفانه به این موضوع توجه جدی ندارند، سازمان نظام مهندسی ساختمان هم علیرغم تلاش های فراوان هنوز موفقیت لازم را در این زمینه به دست نیاورده است.
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در عین حال افزود: اگر این کلیت را بپذیریم که باید محدوده وظایف معماران مشخص شود، همچنین رسانه ها هم در این زمینه فعال شوند می توان این ادعا را داشت که تا حدودی مشکلات حوزه معماری برطرف خواهد شد.

میزان فارغ التحصیلان رشته معماری به مرحله انفجار رسیده است
وی همچنین عدم تعریف درست از جایگاه معماری، ظرفیت علمی دانشکده ها، نوع آموزش های ارائه شده و تعداد زیاد فارغ التحصیلان و موسسات آموزشی را از دیگر مسائل موجود برشمرد و گفت: افزایش بی رویه تعداد فارغ التحصیلان معماری همانند دیگر رشته های مهندسی که در حد انفجار و فاجعه است مزید بر علت شده است؛ حال در این شرایط چطور می توان انتظار داشت که کار توسط کاردان انجام شود.
به گفته این کارشناس، دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به هر شکلی کار خود را آغاز می کنند در حالی که هیچگونه کیفیت تخصصی و علمی ندارند، از این رو مشکلات ساختاری این چنینی به روح معماری لطمه می زند که باید کلیه مسئولان وارد عرصه شده و نسبت به رفع این مشکلات اقدامات فوری و جدی صورت دهند.
در پایان می توان نتیجه گیری کرد که اگر می خواهیم ارتباط معماری امروز ما با معماری گذشته قطع نشود لازم است که دانشجویان معماری در محیطی همانند دانشگاه یزد آموزش ببینند که به صورت تجربی معماری گذشته را لمس و درک نمایند؛ البته ناگفته نماند بر اساس نظر کارشناسان این حوزه هدف از تاسیس دانشکده معماری یزد به عنوان چهارمین دانشگاه معماری همین امر بوده است. برای داشتن یک معماری اصیل که البته با زندگی روز جامعه هم هماهنگ باشد نیاز به ایجاد یک هماهنگی و برنامه ریزی اصولی در این زمینه است، در ابتدا باید معضلات ریشه ای این حوزه که در بالا مطرح شد برطرف گردد و پس از آن نسبت به روز رسانی این رشته اقدام کرد

منبع: صما.

خواندن 441 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.